Reinier En De Verdwijning Van Iene

Door CloudStrife op zaterdag 9 februari 2008 19:22 - Reacties (8)
Categorie: -, Views: 9.325

Nee, dit is niet de zoveelste rip-off van Suske en Wiske. Deze blogpost gaat over GGZ Den Bosch, beter bekend als Reinier van Arkel. Het is namelijk een feit dat ik door RvA behandelt wordt voor mijn autisme. Nou ja, behandeld, ik vertel zelf dat ik de weg naar zelfstandigheid (en dan vooral zelfstandig wonen) aan het leren ben.

Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Ik wil het hebben over de digitale dictatuur van GGZ Den Bosch. Tijdens mijn intake is mij beloofd dat ik voor 10 euro per maand de beschikking zou krijgen over het internet. Op het feit na dat het internet van 0.00 tot 7.00 niet beschikbaar is (om de rust te bewaren/bewaken), zou het onbeperkt, en onbegrenst zijn. Nou, daar was ik blij mee, aangezien ik toch wel een internet junkie ben.

De belofte van onbeperkt internet is waargemaakt, tot eind januari jl. Zoals de gemiddelde Tweaker weet, is Tiscali overgegaan naar KPN. De RvA heeft een contract met Tiscali, en door de overname moest er het een en het ander veranderen in ons netwerk. We zouden er niet veel van merken, behalve dat we hooguit een dagje geen internet, of slecht internet zouden hebben. Zo gezegd, zo gedaan. De migratie was snel verlopen. Dus ik snel weer aan het downloaden (moest Fedora nog even leechen). Tenminste, dat dacht ik. uTorrent kon geen verbinding krijgen met de trackers. Dus ik de trackers ff pingen, was geen probleem, de ping was zelfs opvallend laag. Er waren op geen van alle trackers storingen/netwerkbeheer gemeld. Oke, zal wel een foutje zijn, over op Azureus. Die kon ook geen verbinding krijgen. Terwijl mijn firewall zowel Azureus en uTorrent gewoon doorlaat. Oke, andere manier. Ik had geen zin in FTP, dus opende ik http://ftp.nluug.nl in Firefox, om de ISO even met DownThemAll te downloaden. Toen ik in het mapje van Fedora was, opende ik de link met DownThemAll, dus ik save mijn download in C:\Shared\Software\Fedora. PING! Het geluidje dat mijn download klaar was... Na 3 miliseconden? Hij was enkele KB's groot. Retry. Nog steeds die paar KB. Retry met FDM (Free Download Manager). Weer het bestand van een paar KB.

Ik werd best nieuwsgierig wat er aan de hand was. Dus ik open het bestandje even met XVII, een hex editor. Het was een HTML (!). Na het openen in Firefox kreeg ik het volgende te zien:

----------------------------------------------------------
Reinier van Arkel groep
Toegang geweigerd

Toegang tot de aangevraagde URL wordt niet toegestaan, omdat de gepubliceerde informatie buiten de toegestane categorieŽn valt.

Voor meer informatie kunt u de internet gedragscode raadplegen op het intranet.

Surfgedrag wordt in statistieken, in opdracht van de Raad van Bestuur, bijgehouden en gerapporteerd.
----------------------------------------------------------

Ik wist gelijk wat er aan de hand was. De leiding kreeg deze meldingen als ze sites bezochten die eigenlijk "niet konden", zoals Hotmail.

Ik ben gelijk naar de leiding gelopen, om te vragen of ze het even wilde fixen, er vanuit gaand dat dit gewoon een domme fout was. Ze zouden morgen eventjes bellen.
Zoals een echte internetjunkie duurde dat te lang, dus ik heb het nummer van ICT gevraagd, en ben zelf gaan bellen. Ik kreeg te horen dat dit de ons nieuwe internet is, ingelast door de Raad van Bestuur. Als ik er problemen mee had, moest ik bij hun bezwaar aantekenen.

Nu is het inmiddels 9 Februari. We zijn er al lang en breed achter dat alle poorten behalve 80, 443, en de poorten van MSN, zijn geblockt. Daarnaast blokkeren ze diverse internet pagina's, en niet via DNS (ik gebruik zelf OpenDNS, maar dan zijn ze nog steeds geblockt). Ze gebruiken ISA (Internet Security and Acceleration server) als firewall.

De leiding heeft ICT al veel te vaak lastig gevallen, om te vertellen dat dit een zwaar belachelijke situatie is, en dat wij in ons recht staan, en recht hebben op onbegrenst internet. We hebben die belofte zelfs in geschreven vorm (het contract), maar steeds kregen ze geen positieve reactie.

Wij zijn inmiddels zelf een brief naar de RvB aan het schrijven, en hopen op een positieve reactie. Wij hebben recht op fatsoenlijk internet.

Tot die tijd hebben wij een abotje afgesloten op TorrentFreedom.com. Het is de nodige extra duiten per maand, maar het zal wel moeten.

Ik hoop dat de RvB snel een positieve reactie geeft. Mocht iemand suggesties hebben, of opmerkingen/ervaringen, dan zijn ze hieronder van harte welkom!

Reacties


Door Tweakers user RSpliet, zaterdag 9 februari 2008 19:32

Tunnelen door SSH? Iets of iemand vinden die op poort 443 een SSH server opzet, en met Putty kan je vervolgens die machine gaan gebruiken als tunnel. Versleuteld, dus ze kunnen niks met de data. Ben je wel via die verbinding alles door een andere verbinding aan t loodsen, dus je moet maar iemand vinden die zo gek is :p.

Door Tweakers user CloudStrife, zondag 10 februari 2008 09:16

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht... Ik kan helaas niemand vinden, of hun upload is te brak (100KB/s), bij mijn ouders heb ik wel een OpenBSD machientje die vanaf internet te benaderen is via SSH, maar de upload is te brak om als tunnel te dienen, wanneer er ook gedownload moet worden...

In ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie!

Door Tweakers user stefklep, zondag 10 februari 2008 10:38

Neem ergens een goedkoop webhosting acountje met ssh toegang, mischien is dat een idee ?

Door Tweakers user CloudStrife, zondag 10 februari 2008 11:24

@Stefklep,

Ik heb een webhosting account met SSH. Ik denk dat ze het te goed gefirewalled hebben, om Bittorrent te tunnelen via SSH. Voor surfen kan het in principe wel, maar dan kan ik net zo goed mijn thuis connectie gebruiken, aangezien voor HTTP een upload van 100KByte wel genoeg is.

Tevens heb ik een CGI proxy scriptje draaien, maar ze blocken diverse file extensies, waardoor het scriptje voor (HTTP) downloaden niet veel zin heeft. Ik kan gelukkig wel sites bezoeken die geblokkeerd zijn aan de hand van het adres.

Daarnaast vraag ik mij af of het slim is om Bittorrent te tunnelen via SSH op een webhosting account. Stel, ik wil een keer muziek downloaden, dan ben je niet legaal bezig (gezien je met Bittorrent ook upload). Voor een particuliere connectie maakt dit niet veel uit, maar als je ineens veel connecties naar het buitenland hebt, op een server in Redbus, heb je wel kans dat BREIN een onderzoekje start. Dat zou voor de hoster erg lullig zijn ;)

Door Tweakers user Zivje, zondag 10 februari 2008 12:45

Zou het niet beter zijn dit door overleg op te lossen dan door een of ander technisch foefje?

Misschien zijn er wel hele goede redenen om de functionalitiet van de internetverbindingen te beperken? En als die er niet zijn zal het waarschijnlijk niet zo moeilijk zijn degenen die hierover gaan er met redelijke argumenten van te overtuigen (een deel van) de beperkingen op te heffen.

Door Tweakers user CloudStrife, zondag 10 februari 2008 13:51

@Zivje,

Zoals hierboven staat, zijn we een brief naar de Raad van Bestuur aan het opstellen, die tevens naar de cliŽntenraad wordt gestuurd. Wij (diverse cliŽnten), hebben deze brief aan verschillende mensen laten lezen, die het allemaal een zeer goede, goed geargumenteerde brief vinden.

Ik zal ook even uitleg geven waarom deze blokkade is opgesteld. Op het terrein van RvA zit niet alleen De Lichtboog, maar ook andere groepen, met "echte" psychiatrische patienten (het is immers de GGZ), die minder goed kunnen omgaan met "adult content", en waarbij de kans op een gameverslaving (ik noem even World of Warcraft) veel groter is, aangezien het een ideale manier is om aan de werkelijkheid te ontsnappen.

Intern is er altijd toegegeven (van zowel de leiding, als afdelingshoofden) dat wij buiten deze regels vallen, omdat autisme iets heel anders is als het ziektebeeld van de reguliere cliŽnt van de RvA. Wij worden ook verantwoordelijk genoeg geacht om zelf te bepalen wat wij in onze vrije tijd doen, en welke sites wij bezoeken. Dit is ook de reden dat wij voorheen geen beperkingen hadden.

Sinds de migratie is er dus iets misgegaan. Volgens de ICT mensen komt het door een besluit van de Raad van Bestuur, die de opdracht hadden gegeven om de beveiliging te herzien.

De kans dat wij ons "normale" internet terug krijgen, is hťťl erg groot. Ten eerste staat het in ons contract, het internet contract, en ten tweede slaat deze beveiliging nergens op, aangezien het NOOIT fout is gegaan (aldus de begeleiding). Waarom zou je iets wat goed werkt weer veranderen?

Wij hopen de brief naar de RvB van de week de deur uit te kunnen doen, en dan is het hopen op een positieve reactie. Mocht die er komen, wat het meest logische is, dan kan het nog de nodige weken duren voordat alles is doorgevoerd. Mocht die er niet komen, dan is de PVP-er (PatiŽnten Vertrouwens Persoon) bereidt om een pro-deo rechtszaak aan te spannen, mocht het zo ver komen.

Wat ik hierboven niet heb beschreven, is het feit dat de RvA geen alternatieven aanbied. Technisch gezien is het mogelijk om zelf een internet abo af te sluiten, maar dat wordt door "hogere hand" tegen gehouden, omdat het anders niet overzichtelijk meer zou zijn. En daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als je zo ver gaat, biedt cliŽnten dan wel een alternatief.

Het is VEEL beter om dit in overleg op te lossen, dan door een of ander technisch foefje. Ons steven is ook om dit via officiŽle wegen op te lossen. Maar tot die tijd is het niet meer dan redelijk om het te omzeilen. Ik kan bijvoorbeeld nou niet op de server van mijn werk inloggen, omdat de poort is geblokkeerd. Moet ik mijn werk dan maar opzeggen omdat ze mij verhinderen (niet express), om te werken? Dat gaat mij VEEL te ver!

Door Tweakers user OruBLMsFrl, maandag 11 februari 2008 12:41

Moet ik mijn werk dan maar opzeggen omdat ze mij verhinderen (niet express), om te werken? Dat gaat mij VEEL te ver!
Eens, maar je zegt zelf dat je via je ouders (of een vriend) een normale verbinding (100KB/s upload) tot je beschikking hebt. Daarmee kun je gewoon op je werk inloggen, eventueel zelfs via remote desktop lijkt me, bij zo'n upload hoort ook een aardige download snelheid.
Daarnaast kun je altijd nog een vriend vragen wat dingen te downloaden, die jij dan vervolgens direct van hem download. Vast wel iemand die dat voor je wil doen als je de situatie uitlegt. Usenet is ook nog een optie, daar heb je nauwelijks uploadsnelheid voor nodig.
Het blijft een kwalijke zaak dat het zo moet en ze zonder vooraankondiging je internettoegang zo beperken, maar een echt schrijnend probleem lijkt er in jouw geval dus niet te zijn, minder computervaardige afdelingsgenoten komen er een stuk slechter vanaf verwacht ik. Even zonder torrents moet kunnen lijkt me, dat is niet echt een noodzaak omdat je ook op andere manieren aan die data kunt komen. Het blijft klote natuurlijk zoiets, vooral omdat je er zo weinig aan kunt doen, veel sterkte in ieder geval.

Door Tweakers user VVVJeroen, dinsdag 4 maart 2008 19:13

Hoe gaat het er eigenlijk mee? (dat vraag ik me nog steeds af...)

Reageren is niet meer mogelijk